UTSTÄLLNINGSARKIV

EGENTLIGHETER – 
LENA ANDERSSON & DAN WOLGERS

EGENTLIGHETER är en utställning av författaren Lena Andersson och konstnären Dan Wolgers, tillkommen på initiativ av Spritmuseum och Absolut Art Collection. I tätt samarbete har Andersson och Wolgers ställt sina respektive färdigheter till den andres förfogande. 

Under den gångna våren resonerade de om den konstsyn och världsbild som återspeglas i Wolgers objekt. Andersson valde sedan ut ett trettiotal verk ur Wolgers produktion, till vilka hon skrivit texter. Det urvalet utgör Egentligheter. Utställningen är formgiven av Dan Wolgers som en legering där objekt och text har samma tyngd. 

7.10 2016 – 17 april 2017.

BOKEN
Konstverken och texterna finns numera även som bok utgiven på Albert Bonniers förlag. Boken säljs i museets butik.

Se Malou intervjua Lena och Dan om boken i TV4. Tryck här.

Se filmen från ett samtal mellan Lena och Dan. Tryck här.

Dan Wolgers är en av Sveriges mest tongivande konstnärer i sin generation, känd för objekt konstruerade av upphittade, trasiga och bortglömda föremål som ser ut att gäcka fysikens lagar medan de i själva verket bygger på en mycket precis logik. Dan Wolgers studerade vid Kungl. Konsthögskolan och har varit professor där. Han är ledamot av Konstakademien.

Genom sitt sökande neråt och inåt i varje spörsmål som hon tar sig an, synliggör Lena Andersson i sina texter komplexa och vilseledande livssituationer för individen och i samhället. Hennes två senaste romaner Egenmäktigt förfarande: en roman om kärlek och Utan personligt ansvar har blivit älskade av en bred publik. Den förstnämnda tilldelades Augustpriset 2013. Nyligen promoverades hon till hedersdoktor vid Linnéuniversitetet.


Berusande trädgård:
Odla drickbart

26.2 2016 – 22.1 2017

Med utställningen ”Berusande trädgård: Odla drickbart” ville Spritmuseum berätta historien bakom drycker och växter, om trädgårdslängtan och om odlingens lisa för själen. Och självklart om de drycker som trädgården kan inspirera till; ekologiska och hemmagjorda drycker, välgjorda, snygga och smakrika drinkar (med eller utan alkohol), smaksatta med sådant som växer i skog, mark och trädgård. Eller på exotiska platser runt om i världen

Till utställningen producerades en liten katalog, eller snarare receptsamling, där museets omskrivna restaurang delade med sig av recept som både fångar historia och framtid: fermenterad spratteldryck, kombucha på vitt te och rosor, pepparrotssnaps, spelt-kvitten vatten, (h)ägglikör, havtornslemonad och mycket mer.

Oavsett om man trivs bäst på balkongen, kolonin eller på tomten var förhoppningen att utställning och katalog väcker lusten att odla drickbart.

message-in-a-bottle-utställningsbild-2
MESSAGE IN A BOTTLE. Art or Ad?

23.4-18.9 2016

När upphör konst att vara konst – för att förvandlas till ett simpelt reklambudskap? Hur långt kan och bör företag låna ett slags äkthet de aldrig kan skapa själva?

I över 850 målningar, grafiska blad, fotografier, skulpturer, möbler och konst­hantverk under åren 1986–2006 tolkade internationella och svenska konstnärer ett och samma objekt: En vodkaflaska. Flertalet av verken reproducerades i annonser av uppdragsgivaren Absolut Vodka i tidskrifter världen över. Många människor har sett reklamen. Få har sett konstsamlingen Absolut Art Collection, numera på Spritmuseum i Stockholm.

Utställningen “Message in a Bottle” är ett försök att rekapitulera det svenska varumärket Absolut Vodkas samarbete med konstnärer. Vad påverkade företaget att satsa på ömsom kända, ömsom okända namn? Lyckades man upprätthålla den ibland sköra balansen mellan konst och reklam, mellan sanning och fejk? Ville man det? Var det till gagn eller förfång för konstnärerna? För varumärket? Även lämpligheten i att utnyttja etnicitet och genus i säljfrämjande åtgärder diskuteras.

Här visas 30 konstverk, både av kända namn som Annie Leibovitz och Keith Haring, men också mindre kända som Senufa och Roy Crosse, kompletterade med Absolut Vodkas annonskampanjer och reklamfilmer.

”Uppfriskande oängsligt.” säger Mårten Arndtzéni Kulturnytt, SR. Lyssna på hela recensionen av utställningen.

Powerful-babies,-Spritmuseum.-Foto-Per-MyrehedPOWERFUL BABIES – Keith Harings inflytande på konstnärer idag.

25.9 2015 – 5.4 2016

Spritmuseum och Absolut Art Collection presenterar Powerful Babies: Keith Harings inflytande på konstnärer idag.

Utställningen hedrar minnet av en i många avseenden gränslös konstnär: Keith Haring ifrågasatte såväl var konstverk bör finnas som hur konstverk bör spridas.

Gästcuratorerna Bill Arning, chef för Contemporary Arts Museum i Houston, och Rick Herron, New York-baserad konstnär och frilansande curator, omprövar Harings karriär och prestationer genom verk av 22 samtida konstnärer från hela världen som Thedra Cullar-Ledford, Juliana Huxtable, Scooter LaForge, Klara Lidén, Kristina Matousch och Joakim Ojanen.

Powerful Babies är den tredje i raden av en serie årliga utställningar på Spritmuseum som utgår från Absolut Art Collection. Tidigare konstnärer som ställt ut är Béatrice Cussol och Frank Bowling. Andy Warhol var den första konstnären att skapa en målning på uppdrag av Absolut Vodka – och på hans rekommendation blev Keith Haring den andra. Utställningen inkluderar fyra målningar av Keith Haring, varav två aldrig tidigare visats i Sverige.

öl-på-spritmuseum,-12-nedslag
ÖL.

Utställningsperiod: 6.2 2015 – 7.2 2016

Sverige rankas numera som ett intressant ölland. Fulölen har blivit finöl och tvärt om. En stor stark har fått konkurrens med både apor och ipor. Snart har varje stad ett eget bryggeri. Och ölen har fått en egen utställning på Spritmuseum: En introduktion till ölets värld med nedslag i svensk ölhistoria, kultur, trender, tillverkning, olika ölsorter, malt och humle.

Öl nu & då
Tusen års ölhistoria fångas i ett bildspel och den svenska ölhistorien och ölkulturen illustreras på tolv podier med nedslag kring hur starköl skrivits ut på läkarrecept, pilsnerns klassresa, mellanölets uppgång och fall m.m. Men också den senaste vurmen för hantverksöl och hantverksbryggeriernas återkomst, inte att förglömma jakten på världens dyraste, världens starkaste och världens bittraste öl.

Brygga öl
Mältning, lakning, torkning/rostning/krossning, vörtkokning, jäsning … Man kommer inte att bli professionell bryggare efter ett besök i utställningen men man får möta bryggare och få en introduktion i hur man brygger öl.

Som avslutning får man smaka och dofta på fem sorters malt och tio olika humlesorter och pröva sina kunskaper i ett ölquiz. Dessutom får man Alf Tumbles bästa tips på hur man lagrar öl, gör en ölprovning eller kombinerar öl med mat.

Katalog ℅ Hops
Spritmuseum samarbetar med tidskriften ℅ Hops och ger gemensamt ut en katalog med artiklar bl a om hantverksboom och utvecklingen av öllandet Sverige, om mellanölets historia och sist men inte minst en handfull artiklar om ölets ingredienser och hur man brygger öl hemma.

Form: Form Us With Love
Experter: Nadja Karlsson, Alf Tumble

 

Less-is-more.-Foto.-Per-Myrehed.LESS IS MORE… NOT!  

23 APRIL – 6 SEPTEMBER 2015

KONST- OCH DESIGNFÖREMÅL FRÅN 1986 TILL 1996 UR ABSOLUT ART COLLECTION.
UTVALDA OCH PRESENTERADE AV INREDNINGSDUON SIMON & TOMAS.

Spritmuseum har bjudit in inredarduon Simon Davies och Tomas Cederlund och gett dem fria händer att skapa en unik miljö utifrån designföremålen i Absolut Art Collection.

Absolut Art Collection innehåller inte bara målningar och fotografier som beställdes av varumärket som en del i marknadsföringen av den trendiga vodkan. Utan även klädkollektioner och inredningar av åttiotalets och nittiotalets aktuella modeskapare och designers. Här finns t.ex. en matsalsmöbel och en sovrumsmöbel, liksom tallrikar och bestick, divaner och lampor, barskåp och mattor.

Många av designföremålen är i likhet med konstverken extravaganta. Genom sitt urval försöker museets gästkuratorer Simon & Tomas visa på hur ett otyglat, euforiskt 80-tal gick över i ett självreflekterande 90-tal, ett paradigmskifte de tolkar som en återgång till ett mer moraliskt samhälle.

– Från Absolut Art Collection har vi valt föremål som visar på en övergång från 80-talets pråliga stilar till en period då populärkulturen övergick till mer återhållsamma uttryck, säger Simon Davies.

Löfte: Nostalgitripp med humor i bagaget.

Gästcurator: Simon Davies & Tomas Cederlund 
Curator: Mia Sundberg
Producent: Kristina Lindemann
Grafisk design: Annefrid Lundgren

Från-utställningen-Trainegone---målningar-av-Frank-Bowling,-Spritmuseum

Traingone – Frank Bowling

23 oktober 2014 – 6 april 2015

För andra året i rad tillägnar Spritmuseum en separatutställning åt en konstnär representerad i museets omtalade konstsamling Absolut Art Collection. Frank Bowling har under senare år erkänts som en av de viktiga brittiska konstnärerna under efterkrigstiden och uppmärksammas alltmer internationellt.

Traingone på Spritmuseum utgör den första stora presentationen av Frank Bowling i Europa utanför Storbritannien.

Frank Bowling inledde sin karriär i en tid då det fanns ett tryck på en ung svart konstnär att tillhöra en figurativ tradition med politiska budskap. Även om han började som figurativ målare, kom han snart att röra sig mot stora, abstrakta målningar som blev mer och mer komplexa, influerade av hans intresse för matematiska och symmetriska principer. Kampen att bli sedd som en abstrakt målare inom den samtida västerländska konsten och vägran att representera något annat har präglat hans yrkesliv.

I samband med Frank Bowlings utställning publiceras en katalog som förutom ett rikt bildmaterial innehåller en introduktion av Spritmuseums curator Mia Sundberg och av de två inbjudna skribenter Zoe Whitley och Mel Gooding.

Curator: Mia Sundberg
Assistant Curator: Alida Ivanov
Utställningsdesign: Anna Heymowska

Hon-dansade-en-sommar---den-svenska-synden-på-spritmuseum---foto-matti-östling

Den Svenska Synden

22 maj 2014 – 18 jan. 2015

Välkommen till en utställning om Sverigebilder, sprit och sex. Tillsammans med konstnären Peter Johansson tar vi ett grepp om lust och last, frigjordhet och skam – om ”Den svenska synden” som myt och fenomen.
I utställningen lotsas du genom en labyrint med ’peepholes’, med filmer, bilder, tidningsklipp och föremål ur den svenska syndens historia – från 50-talets syndenfilmer som ”Hon dansade en sommar” och ”Sommaren med Monika” via undangömda Systembolagsbutiker, motböcker, p-piller, sexualupplysningsskrifter och kondomautomater, fram till det sena 70-talet och den kultförklarade erotikklassikern ”Fäbodjäntan”.
Under 1950- och 60-talet var den svenska synden en världsföreteelse. Sverige blev en sinnebild för synd och moralens förfall. Men när omvärlden rasade över svenskarnas syndiga sexualmoral hade svenskarna själva fullt upp med att skämmas för något helt annat – nämligen spriten… Sverige var vid den här tiden ett av världens mest restriktiva spritländer.

I utställningen bidrar även konstnärsduon Peter Johansson/Barbro Westling i samarbete med konstnären Lars Brunström, med en ny konstinstallation  –  en lustfylld skog där såväl träd, stenar och djur njuter i fulla drag. Även där får besökarna kika in genom hål för att få en skymt av naturens eget spektakel. Var god stör ej!

Utöver dessa insatser bidrar även Peter Johansson med några kortfilmer och skulpturer som behandlar Den svenska synden.

Bilderna och filmerna i utställningen kan verka störande för känsliga personer. Andra kommer att skratta igenkännande.

Läs Metros artikel om den svenska synden.

Se ett tv-inslag om utställningen.

Lyssna på kulturnytts inslag om utställningen.

Lyssna på konstnären Peter Johansson som berättar om utställningen.

 

Art Pop. Konstnären & Skivomslaget 1953-2013.

– 5 oktober 2014

Journalisten Andres Lokko har på uppdrag av Spritmuseum botaniserat i konstsamlingen Absolut Art Collection. Han har valt ut ett antal konstnärer och verk – och tillsammans med de skivomslag samma konstnärer har målat eller formgett tecknas en annorlunda pophistorik. Resultatet är en utställning för både besatta skivsamlare och den allmänt konst- och musikintresserade publiken.

Försäljningen av vinylskivor ökar åter. Skälet (förutom en nostalgisk känsla och behagligare ljudbild) är enkelt: skivomslag är konst. Vissa förstås mer än andra. Genom historien har mängder av mer eller mindre berömda konstnärer lånat ut sin talang till artister de uppskattar eller vice versa.

Med Absolut Art Collection som utgångspunkt har journalisten Andres Lokko, tillsammans med Spritmuseums kuratorer, valt ut ett antal konstnärer och verk ur samlingarna. Tillsammans med de skivomslag samma konstnärer har målat, fotograferat eller formgett tecknas en annorlunda visuell musikhistorik.

Resultatet är en resa från Andy Warhols första teckningar för jazzartisters skivomslag kring 1956 – ända fram till Lady Gagas aktuella samarbete med Jeff Koons. På vägen dit möter du andra legendariska samarbeten, inpräntade i vårt kollektiva popkulturella minne, som den brittiske popkonstnären Peter Blakes omslag till The Beatles ”Sgt Peppers Lonely Hearts Club Band”. Men här finns också mer oväntade kopplingar och röda trådar som uppdagades under arbetet med utställningen.

ART POP har avsikten att reda ut dessa trådar, genom historien och fram till idag. Och förhoppningsvis illustrera och underhålla såväl besatta skivsamlare som den allmänt konst- och musikintresserade publiken. Likt en klassisk skivaffär kommer utställningen att vara fylld med skivbackar, konsertaffischer och musikmemorabilia. Besökarna kommer även att kunna spela skivor de själva väljer. 

Andres Lokko har tillsammans med Finbar Rosato, kurator för utställningen, spelat in en podcast där de samtalar om skivomslagen, musikerna och konstnärerna. Podden finns att ladda ner på museet.

 

Klubbkids under 150 år:

Unik utställning om klubbkulturen i Stockholm och dess mer eller mindre mörka hemligheter.

11 oktober 2013 – 4 maj 2014

Stockholms nattliv har genom tiderna fått sin prägel av färgstarka personligheter, hippa musikstilar, de trendigaste drinkarna och drogerna, sexuell frigörelse och undre världens ljusskygga ambitioner. Utställningen ”Klubbkids under 150 år”, ett samarbete mellan Spritmuseum och jubilerande Berns, bjuder in besökaren att uppleva klubbkulturen från 1860-talet till idag. Här samsas nattlivets mest framträdande och utmanande profiler: klubbägarna, värdarna och artisterna – de som fått oss och får oss att dansa mer, att älska mer och festa längre än vad vi borde. I centrum för utställningen står de som har en osviklig förmåga att hamna i festens centrum: klubbkidsen.

Utställningen skildrar klubblivet som en plats för spegling och självbespegling, exhibitionism, glamour, verklighetsflykt, rykten, nätverkande, back-stabbande och relationsbyggande. Konstnären och klubbprofilen Makode Linde har tillsammans med Anders Rydell och Johan Lindskog från idébyrån EGG samt producent Anna-Karin Svanberg på Spritmuseum skapat utställningen som fått formen av en nattklubb.

Dagens profiler ocensurerade
”Klubbkids under 150 år” är uppbyggd kring Dansgolvet, Baren och Toaletten där besökaren utforska nattlivets nöjen och möta dess profiler. I Baren har Makode Linde gjort videoinstallationer av de intervjuer han gjort med en rad klubbprofiler från de senaste 20 åren. Intervjuerna med bl a Alexandra Charles, Lars-Åke ”Babsan” Wilhelmsson, Leo B Ulrich Bermsjö, Payman Dehdezi, Sanna La Fleur, Tito Frez, Miss Inga och Rebecca Simonsson har klippts samman till kortfilmer på teman som dans, droger och oförlösta lustar.

Toaletterna, nattens köksbord, en plats för klubblivets förbjudna, mörka och intima sidor har sin egen plats i utställningen. Här ryms teman som sex, brott och droger.

Gårdagens profiler gestaltade
Utställningens Dansgolv utgör en musikalisk och visuell tidsresa genom Stockholms nattliv, från 1800-talets cigarrökstäta salonger till det pulserande ravegolvet på Docklands. Här möter man både verkliga nöjeslivsprofiler och fiktiva klubbkids från olika perioder, gestaltade av skådespelaren och dragshowartisten Robert Fux.

Det handlar om Sigge Wulff som var den svenska varietéscenens mest lysande stjärna för 150 år sedan, primadonnan Zarah Leander – lika beundrad som skandalomsusad och Jonny Bode, en ökänd kultfigur i nöjeslivet. Men också om andra festprissar, som 1950-talets ”Nalen-spättan”, 90-talets ”rejvare” och New Romantics.

RUDE GIRLS

Béatrice Cussol

Co-Curator: Jens Fänge

19 september 2013–16 februari 2014

Beatrice Cussol är en mycket intressant företrädare för konst ur ett feministiskt perspektiv – och sedan 2002 representerad i museets unika konstsamling Absolut Art Collection. Konstnären Jens Fänge har format rummet där Cussols verk hänger.  Vita och blodröda väggar skapar i likhet med Cussols verk associationer till kärlek, men även till mer eller mindre obehagliga kroppsvätskor.

Söta djur, fluffiga moln, blod, sex och njutning
Här visas surrealistiska akvareller utförda i snabba penseldrag, nästan som serierutor. Vid en första anblick ser Cussols målningar ut att vara gjorda av en skolflicka. Det är pippilotter, färgglada handväskor, volangklänningar och fluffiga moln med ögon och mun. Men tittar man närmare blir innehållet mer mångbottnat, obehagligt och förvirrande.  Kvinnorna på målningarna beter sig nämligen inte som man förväntar sig.

Istället för att vara snälla, söta och duktiga gör de precis som de vill. Fullt upptagna med sig själva tar de inte ansvar för någon annans behov än sina egna. Deras kroppar sväller över, är våldsamma, sexuella, de njuter och plågas. Och männen lyser med sin frånvaro. Med humor överdriver Cussol det flickiga till det absurda. Intima kroppsdelar och kroppsvätskor bildar prydliga mönsterformationer. Resultatet är roligt och ironiskt.

Blinkning åt renässansens grotesker
Många av Cussols verk liknar renässansens grotesker i sina kompositioner. Kvinnorna är utplacerade liknande dekorativa arrangemang. Med mycket humor återknyter Cussol både till groteskmåleriets traditioner och till hur den kvinnliga kroppen reducerats till behagfull dekoration inom konsthistorien.

Målningar placerade i ett surrealistiskt rum                                        
Spritmuseum har bjudit in den svenske konstnären Jens Fänge som co-curator, med uppdraget att forma rummet kring Béatrice Cussols konstverk med utgångspunkt i hans eget konstnärskap. I samarbete har de två konstnärerna iscensatt en miljö bortom den förhärskande vita kuben, enligt Fänge ”ett möte mellan Dr Caligaris kabinett och korridoren i Repulsion.”

Att nalkas Cussols utställning blir som att kliva in i en scenografi som balanserar mellan det glatt lekfulla och det otäckt klaustrofobiska. Miljöerna är förvrängda och svarar inte med våra vanliga uppfattningar om rumslighet. Cussols verk hänger mot vita väggar byggda ovanpå röda väggar. Den blodröda färgen som smyger fram runtom det vita skapar associationer till kärlek, men även till det kroppsliga, blod och något krypande obehagligt.

Se ett videoporträtt om Béatrice Cussol.

ABSOLUT SIN

6.6 – 22.9 2013

En utställning på Spritmuseum om hur världens mest restriktiva spritland skapade världens mest eftertraktade vodka.

Men också en utställning om hur en flaska blir till.

Det är berättelsen om hur det lilla spritlandet Sverige, med världens mest restriktiva alkoholpolitik, skapade ett av världens mest välkända varumärken – Absolut Vodka. Att Sverige skulle lansera en storsäljande exportvodka i slutet av 1970-talet var nämligen inte helt självklart. Att exportera svensk sprit likställdes med export av synden.

Det är också en utställning om 1980-talets USA, om nyskapande marknadsföring, om konstnären Andy Warhol och klänningar i rent guld. Samt sist men inte minst, med hjälp av skisser, prototyper och minnen från sena nätter på ateljéer och i flygplan – historien om hur en flaska blir till.

Face it!

24.5 2012 – 2.9 2013

Det var Andy Warhol, Keith Haring, Damien Hirst, Ed Ruscha och en rad andra ikoner som den 24 maj 2012 öppnade Stockholms nya konst- och kulturdestination: Spritmuseum.

Den första utställningen Face it! (24 maj till 30.8 2013) var en retrospektiv om 70 verk av den omfattande konstsamlingen Absolut Art Collection, som totalt utgör över 850 verk från 1986 till 2004. I
och med öppnandet av Spritmuseum visas samlingen nu för första gången i ett eget konstrum i Sverige.

Face it! blev Absolut Art Collections första, stora retrospektiva utställning och kan ses som ett tvärsnitt genom 1980- och 1990-talets konst. En era som förknippas, med diskobollarna på studio 54 i New York, AIDS-epidemins första offer, Berlinmurens fall och IT-erans inbrott.


LAKRITS PÅ SPRITMUSEUM.

(ÄVEN I FAST FORM.)

1 december 2012 – 15 maj 2013

Den svarta lakritsen. Den älskade lakritsen. Den hatade lakritsen. Den perfekta lakritsen. Den nostalgiska lakritsen. Den rasistiska lakritsen … Vad är egentligen lakrits? Hur gör man lakrits? Varför blir man galen i lakrits? Varför blir man inte galen i lakrits? Varför blev man galen av absint?

De senaste åren har lakrits gjort en klassresa. Från finlandsfärjegodis till premiumkonfekt. Från godishyllan till gourmetrestaurangen. Från fulsprit till finsprit. Nu finns lakrits till och med på museum. Spritmuseum har gjort en djupdykning i allt från lakritsrotens meterlånga rötter i mylla, lakritsen i folktro och medicin till godisnostalgi och lakritsshots.

Lakrits i flytande form ägnas som sig bör stor uppmärksamhet i utställningen som presentera sprit smaksatt med anis, lakritsrot, fänkål och/eller stjärnanis. Till exempel Ouzo, Raki och dess kusin pastis, Nyköpings brännvin, lakrits-shots och anisette…

Men självfallet får besökaren även sitt lystmäte av lakrits i fast form – lakrits som aldrig varit i närheten av alkohol. Både söt och salt. Och rålakrits (100% lakrits). Och genom nostalgiska inslag av klassiker som Salta Katten, lakritspipor och Bronzol (föregångaren till Lakrisal). Smakprovningar utlovas i utställningen.”

Den gröna fen
Vad vore en lakritsutställning på Spritmuseum utan absint – ”spritens motsvarighet till hashish”? Giftigt grön, sanslöst alkoholstark och omgärdad av historier om dekadens, galenskap och mord. Men vad är egentligen absint? Och vad är egentligen sanningen kring absint? Utställningen slår hål på några av myterna.

FORM & SCENOGRAFI: Ulrika Wedin & Ilkka Isaksson, Mu Ateljeer.

Äntligen fredag

23.5- 11.11 2011

Spritmuseums första specialutställning är en installation med titeln “Äntligen fredag”. Vare sig det handlar om fredagsmys i soffan eller en kväll på krogen är fredagar fyllda av förväntningar. Men det blir inte alltid som man tänkt sig. Utställningen består av tre rum: Hemmet, Krogen samt Drömmarnas och förväntningarnas värld. Upplevelsen av de olika rummen skapas individuellt och mellan besökarna. Du kan slå sig ner i en interaktiv soffa, fuldansa nykter och ta del av brustna illusioner.

Äntligen fredag är ett kreativt samarbete mellan Spritmuseum och Anna Dolata. Tillsammans har de bjudit in kreatörer som elektronicamusikern Lisa Nordström, videokonstnären Anders Weberg, ljusdesignern Magnus Mikaelsen, Animatören och illustratören Karin Ahlin och Anders Tjernblom i gruppen Fulkultur.


 

Restaurangens öppettider

BAR
Måndag 10 – 17,
Tisdag – lördag 10 – 22,
Söndag 12 – 17

LUNCH
Måndag – fredag; 12 – 14.30 i baren.
Lördag – söndag; 12 –15 i restaurangen.

MIDDAG
Tisdag till lördag från kl 18 – sista bordsbeställningen 20.30, boka här.

 

ROCKY PÅ SPRITMUSEUM
Jag ville göra ett Junibacken för vuxna, säger Martin Kellerman. Och han har själv målat och skapat de olika rummen, där besökarna får slå sig ner vid det rosa matbordet, hänga vid eldtunnan på landet, se hur en seriestripp växer fram och fundera över livet och döden tillsammans med Rocky.

Läs om utställningen

Absolut Art Collection

Det första konstverket som skapades på uppdrag av Absolut var Andy Warhols Absolut Warhol, 1986. Warhol rekommenderade sedan andra konstnärer att samarbeta med Absolut. Totalt blev det över 850 verk.

Läs mer om Absolut Art Collection

En av världens bästa museirestauranger

Spritmuseums restaurang är listad tillsammans med bl a Museum of Modern Art i San Francisco och Carnegie Museum of Art, Pittsburgh som världens sju bästa museirestauranger.

Läs mer