Angus Fairhurst tillhörde den inflytelserika generation konstnärer som blev känd som fenomenet Young British Artists. I det tidiga 1990-talet, en tid av ekonomisk kris, skapade de sensation, med en attityd som var både oppositionell och affärsdriven. Fairhurst var en central gestalt i en banbrytande och uppkäftig era, men till skillnad från många av sina generationskamrater från Goldsmiths College i London undvek han det uppenbart provokativa och chockerande, och uttryckte sig istället genom en snillrik, absurd men också lite sorgsen humor.

Angus Fairhurst rörde sig obehindrat mellan kollage, fotografi, videoverk, skulptur, måleri, teckning, grafik, musik, installation och animation. Hans konst är mycket mångfacetterad men hålls samman av en koncentrerad motivvärld, återkommande teman och en egensinnig humor. Vissa element går igen, som till exempel närvaron av en gorilla. Hans verk har beskrivits som en labyrint av referenser från västerländsk konsthistoria men är i lika hög grad ett undersökande av reklamens och lyxkonsumtionens tveksamma ideal. Ett intresse för reduktion och repetition löper som en röd tråd genom hans arbeten, kretsande kring upplösning och kollaps, följt av förnyelse. I närmast oändliga processer av lager på lager – eller motsatsen, reducerande och avskalande grepp – utplånas motivet och förvandlas till något annat i en dragkamp mellan verklighet och illusion.

I Spritmuseums egen samling, Absolut Art Collection, ingår Absolut Fairhurst från 1994. Konstverket består av ett myller av blå, röda och svarta ”swing ticket tags”, små fladdrande plaststroppar som bildar formen av en Absolut Vodkaflaska. I klädbutiker används de för att fästa prislappar på plagg – här utgör de kärnmaterialet i ett konstverk. Det var inte första gången Fairhurst använde swing ticket tags. I en intervju från 1992 förklarade han att de påminner om “fysiska apostrofer som fått eget liv… De står för hela fenomenet konsumtion och produktion, som en apostrof för en bokstav. I tusental ser de ut som en massa små tecken som skapar ett nytt ord.”

Gorilla Talk

I en ny serie samtal bjuder Spritmuseums konstintendent Mia Sundberg in gäster för att reflektera kring konstnären Angus Fairhurst verk ”The Birth of Consistency” från 2004, en bronsskulptur föreställande en gorilla som upptäcker sin egen spegelbild.

I första avsnittet gästas vi av Skansen Akvariets Jonas Wahlström som svarar på frågor kring Angus Fairhurst mest återkommande tema – gorillan.
Se första avsnittet här. 

I del två slår sig Mia ner med Prins Eugens Waldemarsuddes överintendent och museichef Karin Sidén och samtalar om konsthistoria, Narcissus och samtidens selfies. Se del två här. 

Cocktail & Konst

Vi erbjuder nu vår konstvisning med cocktail exklusivt och endast för slutna sällskap på två, max fyra personer. Klockslaget väljer du själv!

Läs vad andra tycker om utställningen:
”En gorilla figurerar i brons och i en serie teckningar, liksom i maskeradkostym i ett foto och en video.” Läs mer på Konst.net

Referenserna till konsthistorien duggar tätt på Spritmuseum när Angus Fairhursts verk presenteras i vinterns konstutställning. Vinkningarna har här mer eller mindre explicit bäddats in i verken, skriver Om konst.