Absolut Art Collection – när personalen får välja.

13/6–20/9, 2020

När personalen får välja.
En konstutställning med favoriter ur Absolut Art Collection.

Det blir inte alltid som man planerat, det har vi lärt oss under våren 2020. Social distansering, nedstängningar och oro för smitta har präglat vår vardag. Men i all denna oro skapas också nya möjligheter. För oss på Spritmuseum innebär det bl a att sommarens konstutställning har skapats av vår personal.

Absolut Art Collection – när personalen får välja visas 13 juni till 20 september 2020.

Det bygger på ett enkelt grepp, som utgår från att personalen har fått utforska museets konstsamling och utifrån den valt varsitt verk – en favorit. Ett 20-tal medarbetare samt medlemmarna i styrelsen har engagerat sig i urvalet och berättar varför de har valt just “sitt” konstverk. Resultatet blir en unik och mycket personlig utställning där urvalet speglar mångsidigheten, färgprakten, poesin och humorn, som finns i den här unika konstsamlingen, och i huset.

I över 850 målningar, grafiska blad, fotografier, skulpturer, möbler och konsthantverk under åren 1985–2004 tolkade internationella och svenska konstnärer ett och samma objekt: En vodkaflaska. Flertalet av verken reproducerades i annonser av uppdragsgivaren Absolut Vodka i tidskrifter världen över. Många människor har sett reklamen men långt ifrån alla har sett konstsamlingen Absolut Art Collection, numera på Spritmuseum i Stockholm.

Välkomna till en annorlunda utställning!

Cocktail & Konst
Boka in en Cocktail & Konst-visning som erbjuds exklusivt för slutna grupper på 1, 2 eller flera. Läs mer och boka här.