The Party is Over

10/10–31/3, 2021

Aktivism, Pride, Vodka och Konst ur Elisabeth Ohlsons perspektiv.

”Kamp är inget man köper, man kan inte betala eller köpa frigörelse. Den måsta komma av egen tid, av egen kraft”, säger Elisabeth Ohlson i en del av utställnings-texten.

Höstens konstutställning på Spritmuseum tar oss tillbaka till 80- och 90-talen i New York, till en era som inleddes i en anda av nyfunnen öppenhet till dess att AIDS-epidemin började släcka unga liv i tusental, med en sällan skådad backlash som följd. Men vi möter även styrkan i HBTQI+ rörelsens motreaktion.

Fotografen Elisabeth Ohlson, inbjuden som gästkurator, återger sin personliga ingång till 1980-talet, en tid då hon formades till den konstnär och HBTQI-aktivist hon är idag. Hon har valt verk ur Absolut Art Collection; en gränslös, bred och motsägelsefull konstsamling med installationer, filmer, målningar, bonader, kitsch, traditionell folkkonst, okända och erkända, provocerande och medgörliga konstverk. Spänningen mellan de olika konstnärernas personliga förhållningssätt till beställaren Absolut Vodkas enda krav – placerandet av flaskan i en central position – får här ytterligare en dimension när den kopplas till teman som hiv och aids, gatukonst, aktivism och relationer i sexualitetens fotspår.

I utställningen återges Elisabeths personliga berättelser tillsammans med citat från konstnärer som använde konsten som en plattform för politisk kamp.

Elisabeth har valt att visa två fotografier av Tommy, en av hennes unga vänner som avled på Södersjukhusets avdelning för AIDS- sjuka. Hon visar även ett fotografi i stort format taget 2018,
som skildrar polisvåld mot HTBQI-personer världen över. Det här fotot visas för första gången och har nu fått titeln “The Party is Over”.

”Behovet av att lyfta smärta, sorg och utsatthet, det som förenar en lång historia av queert liv genom politik, konst och litteratur, växer”, skriver journalisten och författaren Anna-Maria Sörberg i utställningens omfattande huvudtext.

Anna-Maria Sörbergs historiska återblickar följer ett flertal centrala teman och får här ta ovanligt mycket plats – den upptar en hel vägg. Den lätt kaotiska festlokaldekor som med chockrosa matta, glitterridå och svävande sjalar är skapad av scenografen Chrisander Brun.

Den adderar ytterligare ett lager av djup och förstärker känslan av den här omvälvande tiden. För den grafiska inramningen av utställningen står art director och formgivare Karl Stefan Andersson. Franz Edvard Cedrins står för det musik- och ljudverk som spelas kontinuerligt i konsthallen.

Absolut Art Collection

Absolut Art Collection kom till parallellt med ett skede av HBTQI- historien som kan beskrivas som ett paradigm-skifte i delar av Europa och USA. Den tid som omgärdar samlingens inledande verk av Andy Warhol från 1985 var omvälvande. Sammanfallande med AIDS-paniken, insikten om hur den skulle komma att påverka en hel värld, skapade stark närvaro och en kreativ våg. Den bokstavliga erfarenheten av att leva med döden runt hörnet gav utrymme för en klubbkultur där konst, sex, och energi utgjorde självklara komponenter som fick stark påverkan på många av västvärldens storstäder som New York, London, Paris liksom Stockholm.

Varumärket Absolut Vodka, skapades av Vin & Sprit AB som en export-produkt för den amerikanska marknaden och lanserades 1979. Många av de som omfamnade produkten var unga kreatörer och konstnärer som hade sökt sig från hela USA till New York för att nå framgång i sina yrken men också för att kunna leva öppet med en icke-normativ sexualitet. Många var unga, partysugna och sökte gemenskap.

Elisabeth Ohlson, guest curator.
Elisabeth Ohlson är fotograf, konstnär och teaterregissör. Hennes konstnärliga genombrott skedde 1998 med fotoutställningen Ecce Homo, en serie av bibliska scener med queer-personer i rollerna. Per invit, visades diabilder från utställningen under Kulturnatten i Uppsala domkyrka och sågs av 13,000 personer, men ledde även till en hätsk debatt och att påven ”bannlyste” utställningen. Ecce Homo turnerade sen i Sverige och delar av Europa under två år och sågs av över en halv miljon människor. Hon är nu aktuell som gästkurator på Spritmuseum.

 

 

 

Chrisander Brun, scenografisk koncept och design.
Chrisander Brun är scenograf, ljusdesigner, kostymdesigner och fotograf med en examen från Dramatiska Institutet 2010. Hans lätt kaotiska scenografi för The Party is Over sätter tonen och kastar besökaren tillbaka till en klubbvärld och kampens allvar i New York på 80-talet. Chrisander har gjort scenografin och ljus till ett stort antal dans- och teaterföreställningar i hela Skandinavien och många arbeten har presenteras vid flera internationella scenkonstfestivalen i Europa. Han är nu aktuell med Dandizettes på MDT och Ett Drömspel på Folkteatern i Göteborg.

 

 

 

Anna-Maria Sörberg, utställningstexter.
Anna-Maria Sörberg är frilansjournalist och författare med inriktning på sexualitet, kön och annorlundaskap. Hon har bland annat skrivit Det Sjuka om demoniseringen av människor som lever med hiv och Homonationalism om nya nationalistiska vindar och högervridningar i gaykulturen. Till The Party is Over bidrar Anna-Maria med en återblickande text som sätter in Elisabeths personliga berättelse i vidare kontext.

 

 

Franz Edvard Cedrins, musik och ljudverk.
Franz Edvard Cedrins är kompositör och ljudkonstnär, baserad i Stockholm. Han är utbildad vid Dramatiska institutet och har presenterat arbeten på bland annat Norrlands Operan, Dramaten, Sveriges Television, SR, Prins Eugens Waldemarsudde, Oslo National Theatret, AS Popov St Petersburg, Steirischer Herbst Österike m fl. Han har skapat ljudverken som spelas i The Party is Over. 

 

 

 

 

Cocktail & Konst

Boka in en privat visning av utställningen med en cocktail!
Mer info och bokning här.