Klubbkids under 150 år

11/10–4/5, 2014

Unik utställning om klubbkulturen i Stockholm och dess mer eller mindre mörka hemligheter.

Stockholms nattliv har genom tiderna fått sin prägel av färgstarka personligheter, hippa musikstilar, de trendigaste drinkarna och drogerna, sexuell frigörelse och undre världens ljusskygga ambitioner. Utställningen ”Klubbkids under 150 år”, ett samarbete mellan Spritmuseum och jubilerande Berns, bjuder in besökaren att uppleva klubbkulturen från 1860-talet till idag. Här samsas nattlivets mest framträdande och utmanande profiler: klubbägarna, värdarna och artisterna – de som fått oss och får oss att dansa mer, att älska mer och festa längre än vad vi borde. I centrum för utställningen står de som har en osviklig förmåga att hamna i festens centrum: klubbkidsen.

Utställningen skildrar klubblivet som en plats för spegling och självbespegling, exhibitionism, glamour, verklighetsflykt, rykten, nätverkande, back-stabbande och relationsbyggande. Konstnären och klubbprofilen Makode Linde har tillsammans med Anders Rydell och Johan Lindskog från idébyrån EGG samt producent Anna-Karin Svanberg på Spritmuseum skapat utställningen som fått formen av en nattklubb.

Dagens profiler ocensurerade
”Klubbkids under 150 år” är uppbyggd kring Dansgolvet, Baren och Toaletten där besökaren utforska nattlivets nöjen och möta dess profiler. I Baren har Makode Linde gjort videoinstallationer av de intervjuer han gjort med en rad klubbprofiler från de senaste 20 åren. Intervjuerna med bl a Alexandra Charles, Lars-Åke ”Babsan” Wilhelmsson, Leo B Ulrich Bermsjö, Payman Dehdezi, Sanna La Fleur, Tito Frez, Miss Inga och Rebecca Simonsson har klippts samman till kortfilmer på teman som dans, droger och oförlösta lustar.

Toaletterna, nattens köksbord, en plats för klubblivets förbjudna, mörka och intima sidor har sin egen plats i utställningen. Här ryms teman som sex, brott och droger.

Gårdagens profiler gestaltade
Utställningens Dansgolv utgör en musikalisk och visuell tidsresa genom Stockholms nattliv, från 1800-talets cigarrökstäta salonger till det pulserande ravegolvet på Docklands. Här möter man både verkliga nöjeslivsprofiler och fiktiva klubbkids från olika perioder, gestaltade av skådespelaren och dragshowartisten Robert Fux.

Det handlar om Sigge Wulff som var den svenska varietéscenens mest lysande stjärna för 150 år sedan, primadonnan Zarah Leander – lika beundrad som skandalomsusad och Jonny Bode, en ökänd kultfigur i nöjeslivet. Men också om andra festprissar, som 1950-talets ”Nalen-spättan”, 90-talets ”rejvare” och New Romantics.