LAKRITS PÅ SPRITMUSEUM.

1/12–15/5, 2013

Den svarta lakritsen. Den älskade lakritsen. Den hatade lakritsen. Den perfekta lakritsen. Den nostalgiska lakritsen. Den rasistiska lakritsen … Vad är egentligen lakrits? Hur gör man lakrits? Varför blir man galen i lakrits? Varför blir man inte galen i lakrits? Varför blev man galen av absint?

De senaste åren har lakrits gjort en klassresa. Från finlandsfärjegodis till premiumkonfekt. Från godishyllan till gourmetrestaurangen. Från fulsprit till finsprit. Nu finns lakrits till och med på museum. Spritmuseum har gjort en djupdykning i allt från lakritsrotens meterlånga rötter i mylla, lakritsen i folktro och medicin till godisnostalgi och lakritsshots.

Lakrits i flytande form ägnas som sig bör stor uppmärksamhet i utställningen som presentera sprit smaksatt med anis, lakritsrot, fänkål och/eller stjärnanis. Till exempel Ouzo, Raki och dess kusin pastis, Nyköpings brännvin, lakrits-shots och anisette…

Men självfallet får besökaren även sitt lystmäte av lakrits i fast form – lakrits som aldrig varit i närheten av alkohol. Både söt och salt. Och rålakrits (100% lakrits). Och genom nostalgiska inslag av klassiker som Salta Katten, lakritspipor och Bronzol (föregångaren till Lakrisal). Smakprovningar utlovas i utställningen.”

Den gröna fen
Vad vore en lakritsutställning på Spritmuseum utan absint – ”spritens motsvarighet till hashish”? Giftigt grön, sanslöst alkoholstark och omgärdad av historier om dekadens, galenskap och mord. Men vad är egentligen absint? Och vad är egentligen sanningen kring absint? Utställningen slår hål på några av myterna.

FORM & SCENOGRAFI: Ulrika Wedin & Ilkka Isaksson, Mu Ateljeer.