POWERFUL BABIES.

25/9–5/4, 2016

Spritmuseum och Absolut Art Collection presenterar Powerful Babies: Keith Harings inflytande på konstnärer idag.

Utställningen hedrar minnet av en i många avseenden gränslös konstnär: Keith Haring ifrågasatte såväl var konstverk bör finnas som hur konstverk bör spridas.

Gästcuratorerna Bill Arning, chef för Contemporary Arts Museum i Houston, och Rick Herron, New York-baserad konstnär och frilansande curator, omprövar Harings karriär och prestationer genom verk av 22 samtida konstnärer från hela världen som Thedra Cullar-Ledford, Juliana Huxtable, Scooter LaForge, Klara Lidén, Kristina Matousch och Joakim Ojanen.

Powerful Babies är den tredje i raden av en serie årliga utställningar på Spritmuseum som utgår från Absolut Art Collection. Tidigare konstnärer som ställt ut är Béatrice Cussol och Frank Bowling. Andy Warhol var den första konstnären att skapa en målning på uppdrag av Absolut Vodka – och på hans rekommendation blev Keith Haring den andra. Utställningen inkluderar fyra målningar av Keith Haring, varav två aldrig tidigare visats i Sverige.