WHAT YOU DIDN’T KNOW EXISTED

30/3–8/4, 2019

ENDANGERED FOOD FROM AROUND THE WORLD

Under 10 dagar får vi exklusivt besök av en vandringsutställning om maträtter och smaker som är på väg att försvinna.

Här möter du ett urval av småskalig, hantverksmässig och lokalt förankrad mat som riskerar att falla i glömska: Sunnmøre Herring från Norge, Gurpi från Sápmi, Manna från Italien, Basque Pyrenees Mountain Cheese från Frankrike, Lesachtal Bread från Österrike, Salt of Añana från Spanien, Filindeu från Sardinien och Karacachan Sheep Milk från Bulgarien.

Utställningen består av ett interaktivt bord och två fördjupningsstationer där det är möjligt att printa ut smakminnen och utforska ytterligare utrotningshotade smaker från Europa och resten av världen. De utvalda smakerna finns alla i The Ark of Taste; en internationell katalog över mer än 5000 glömda och hotade livsmedel, insamlade av organisationen Slow Food.

All information i utställningen är på engelska.
….

Utställningen är ett initiativ av Slow Food, en internationell ideell organisation som arbetar för att bevara och sprida lokala och regionala matkulturer i hela världen. Utställningen är också en del av projektet ”Food is Culture” som medfinansieras av Europeiska Unionens program Kreativa Europa, med stöd av Cuneo Sparbank (Fondazione Cassa di Risparmio di Cuneo).Utställningen kommer även att visas i Serbien, Italien, Belgien och Kroatien under 2019 och 2020.