Absolut Vodka har, genom samarbeten med konstnärer, modedesigners och musiker, använt mångfalden som strategi. I den här utställningen kommer vi framförallt att lyfta konst från några kampanjer som tydligt visar hur de utnyttjade en möjlighet att sälja vodka genom att kommunicera med befolkningsgrupper i färd med att krossa glastak och sänka trösklar.

De första konstnärerna i Absolut Art Collection, Andy Warhol och Keith Haring var betydande namn i New Yorks konstkretsar – både bland societeten och gayklubbar av underground-karaktär. I annonskompanjen Absolut Glasnost (1989-1990) medverkade konstnärer från Sovjet, som då var på väg att upplösas. Kampanjen Absolut Statehood från 1991 drog in pengar till AIDS-forskning och lyfte outsider artists, det vill säga självlärda konstnärer utanför etablissemanget. Absolut Heritage (1991) och Absolut Expressions (1997) samlade afroamerikanska konstnärer.

Absolut har med sin konstsamling bidragit till att synliggöra grupper som tidigare har hållit till i hemliga källarlokaler. Om än efter att medborgarrättsrörelser och aktivister gjort frågorna hyperaktuella.